Sosyal Medya

SÄ°VÄ°LTOPLUM

Çarşıbaşı Dernekler Federasyonu model oldu

Çarşıbaşı Dernekler Federasyonu Başkanı Usta ile dernek faaliyetlerini konuştuk.

Tahsin Usta, Ä°stanbul’daki Trabzon hemÅŸehri STK’cılığının en önemli isimlerinden biri. Halen faal iki Trabzon federasyonu olan Trabzon Dernekleri Federasyonu ve Ä°stanbul Trabzon Federasyonu ile Karadeniz Konfederasyonu olmak üzere birçok sivil toplum kuruluÅŸunda kurucu ve yönetici olarak görev yapmış, bir dönem Trabzonspor yönetiminde bulunmuÅŸ, o dönem Ä°stanbul’da gösterdiÄŸi çabalarla önemli hizmetler vermiÅŸ bir hemÅŸehrimiz. Trabzonspor yönetimindeyken Ümraniye’de kurdukları Trabzonspor Futbol Okulu’nun bugün baÅŸarıyla takımın kalesini koruyan UÄŸurcan Çakır’ın futbol hayatına baÅŸladığı yer olduÄŸunun da altının çizilmesi gerekir.

Yönetim Kurulu

Bu kadar eski ve zengin bir STK geçmiÅŸi olan Tahsin Usta’yla çok daha geniÅŸ bir röportaj yapabilirdik ama kendisini Ä°stanbul’daki faaliyetlerde görmeye alıştığımız deÄŸerli hemÅŸehrimiz biraz da ÅŸaşırtan bir teÅŸebbüste bulunarak memleketi Çarşıbaşı’nda bir dernekler federasyonu kurdu. Kurar kurmaz da kolları sıvayarak hizmetlerine baÅŸladı.

Tahsin Usta’yla Çarşıbaşı Dernekler Federasyonu minvalinde Çarşıbaşı’nı, Ä°skofyaspor’u, federasyonun kuruluÅŸundan bugüne kadar geçen kısa sürede yaptıklarını ve önümüzdeki dönemde hayata geçirmeyi planladıkları projeleri konuÅŸtuk.

Tahsin Usta-Bülent Şirin

STK’larda Çarşıbaşı Modeli

-Ä°stanbul’da Trabzon ve Karadeniz’le ilgili hemÅŸehri STK’larının birçoÄŸunda kurucu baÅŸkan sıfatıyla yer aldınız. Dolayısıyla sizi Ä°stanbul’da görmeye alışmıştık. Fakat Çarşıbaşı Dernekler Federasyonu’nu Çarşıbaşı’nda kurdunuz ve faaliyete baÅŸladınız.

Usta: Çarşıbaşı Dernekler Federasyonu Trabzon’da kurulmuÅŸ ilk ve ÅŸimdilik tek ilçe federasyonudur. Dolayısıyla örnek teÅŸkil etmesini istiyoruz. Babam rahmetli olduktan sonra gerek fındık için gerekse baÅŸka iÅŸlerimiz için son beÅŸ-altı yıldır ilçem Çarşıbaşı’na daha sık gidip gelmeye baÅŸladım. Dolayısıyla oradaki hemÅŸehrilerimizle daha fazla iç içe olduk, daha fazla iletiÅŸim kurduk. Ä°stanbul’da STK’larla meÅŸgul olduÄŸum dönemlerde de hiçbir zaman memleketimizden kopmadık, sürekli iletiÅŸim halindeydik. Böylelikle oradaki konulara zaman zaman müdahil olduk. Yaklaşık üç yıl önce bir platform kurduk. Bu platformda tüm siyasi partilerin eski ve yeni temsilcileri, belediye baÅŸkanları ve tüm STK’ları davet ederek ilçemizle ilgili çeÅŸitli konularda görüÅŸ alışveriÅŸinde bulunduk, tartışmalar yaptık. Farklı alanlarda komiteler oluÅŸturduk. Gördük ki orada halkın içinde büyük bir potansiyel var. Bu süreç bizi yasal bir zemine zorladı ve geçen sene AÄŸustos ayında federasyonumuzu kurduk. Muhtarlar DerneÄŸi, KeÅŸan Üretim DerneÄŸi, spor kulüpleri, Esnaf Odası, Ziraat Odası, köy dernekleri, Åžehit Aileleri DerneÄŸi gibi ilçemizde kurulmuÅŸ STK’ları bir araya getirdik ve bir protokol imzalayarak kuruluÅŸumuzu gerçekleÅŸtirdik. Eylül 2021’de ilk kongremizi yaparak ilçemize katkı yapabilmek için yola çıktık. BaÅŸlangıç itibariyle hedeflerimize ulaÅŸtığımızı düÅŸünüyorum.

-Ä°lk göze çarpan çalışmanız burs konusu.

Usta: Yönetimi oluÅŸturduktan sonra ilk iÅŸ olarak Ä°stanbul’da bir firmayla beraber bir araÅŸtırma yaptık. Ä°lçemizde yaklaşık 3500 fındık üreticisi ve 800’e yakın esnaf var. Bunların tamamının iletiÅŸim bilgilerini elde ettik. Ä°lçemiz nüfusu yaklaşık 15-16 bin civarında ve biz dört binden fazla telefona ulaÅŸtık. Bu araÅŸtırmada 600’ü yüz yüze olmak üzere üç binden fazla insanla görüÅŸüp kayıt altına alarak “Vatandaşın beklentisi” adı altında yaptığımız araÅŸtırmada bize fikir verecek ve ufuk açacak bilgiler edinmeye çalıştık. Buradan kendimize bir yol haritası çizdik ve hedefler belirledik. Bunların bir tanesi de eÄŸitime destek verilmesiydi. Ä°çerisinde eski halk eÄŸitim müdürümüz, emekli okul müdürümüz, ilçemizi iyi tanıyan arkadaÅŸlarımızdan oluÅŸan bir burs komitesi oluÅŸturduk. AraÅŸtırma öncesi ilçemizde kaç öÄŸrenci olduÄŸu konusunda bir fikrimiz yoktu. BaÅŸlangıçta 100 kadar öÄŸrenciye burs verebilirsek baÅŸarılı oluruz diye düÅŸünüyorduk. Fakat halen baÅŸvuran öÄŸrenci sayısı 260’tır. Muhtarlarımızla birlikte çalışarak bunların envanterini tuttuk, kayıtlarını çıkardık. Daha sonra kaymakamlık üzerinden denetledik. Yasal olarak ilçemiz nüfusuna kayıtlı öÄŸrencilerimize burs verebiliyoruz. Bugün itibariyle üçüncü ay burslarını yatırmış olduk. Ä°lçemizin bütün dinamiklerini bir araya getirmeye çalıştık. Ä°ÅŸ adamları, bürokratlar, hayırsever insanlar, balıkçılar, fındıkçılardan yararlanarak bir çalışma gerçekleÅŸtirdik. Burs vermek isteyen vatandaÅŸlarımıza öÄŸrencilerimizin listesini göstererek isterlerse öÄŸrencileri kendilerinin seçmelerini saÄŸladık. Yani isteyen istediÄŸi branÅŸta okuyan öÄŸrenciye burs verebilme imkânına sahip oldu. Çarşıbaşı Halkbank ÅŸubesinde hesap açtık, kaymakamlık denetiminde burs dışında baÅŸka bir yere para harcanması söz konusu deÄŸildir. Bursları yatırıp burs verenlere dekontlarını ulaÅŸtırıyoruz. GeçtiÄŸimiz günlerde burs veren dostlarımıza topluca bir teÅŸekkür ilanı yayınladık. Bunların içinde 120 bin TL veren de var, 50-100 TL veren de. Hepsi bizim için çok deÄŸerlidir. Yine kısa bir süre önce bir hemÅŸehrimiz sekiz öÄŸrencinin yıllık burs bedelini ödedi ve isminin gizli kalmasını istedi.

Mehmet Atalay ziyareti

Dolayısıyla Çarşıbaşı’nda bir model oluÅŸturduÄŸumuzu söyleyebilirim. Hiçbir siyasi ayrım yapmıyoruz. Yönetim kurulumuzda her siyasi partiden temsilciler var. AK Parti ilçe baÅŸkanı yöneticimizdir. CHP’den, Ä°YÄ° Parti’den, Saadet Partisi’nden, MHP’den yöneticiler var.

Müftümüzden büyük destek gördük

MüftülüÄŸümüze ayrı bir baÅŸlık açmak isterim. Müftümüz Åžakir Åžahin’e verdiÄŸi destek için çok teÅŸekkür ederiz. Bize çok olumlu yaklaÅŸtı, önemli bir miktarda bağış yaptı. Hazırladığımız görselleri ilçemizde bulunan 48 camimize gönderdi, astırdı. Cuma namazlarında öÄŸrencilere burs vermenin ne kadar önemli olduÄŸu konusunda vaazlar verildi ve oradan da katkılar geldi. Hâttâ müftülüÄŸümüz bununla da yetinmedi, “Bir burs da sen ver” kampanyamıza zekât, fitre, fidye ve her türlü hayırlarla katkıda bulunulabileceÄŸine dair bildiri yayınladı.

Balıkçılarımızdan beklentimiz var, ancak halen denizde oldukları için dönünce katkı yapabilecekler. Biz de onlardan kazanç durumlarına göre katkı bekliyoruz.

-Eğitim camiası nasıl karşıladı?

Usta: Onlardan aslında daha fazla destek bekliyorduk. Ä°lçemizde halen çalışan ya da emekli olmuÅŸ 300 kadar öÄŸretmenimiz mevcut. Gönül isterdi ki bize burs konusunda daha fazla yardımcı olsunlar. Bu beklentimiz devam ediyor, ileride de olacağına inanıyorum.

Önümüzdeki yıllarda burs uygulamasını kalıcı hale getirebilmek için projelerimiz var. ÖÄŸrencilerimize burs adı altında biraz para verelim de gönderelim diye bakmıyoruz. Kendi aralarındaki dayanışma ve iletiÅŸimlerini saÄŸlamak, düÅŸüncelerini almak için WhatsApp’dan bir grup kurduk. Kendilerine barınma ve ulaşım ihtiyaçlarını karşılama konusunda yine gittikleri illerde hemÅŸehrilerimizle buluÅŸturup görüÅŸtürerek yardımcı olmaya çalışıyoruz. Önümüzdeki dönemlerde staj imkânları, kariyer konusunda çeÅŸitli toplantı ve söyleÅŸiler düzenlemeyi planlıyoruz. Geride kalan üç ay envanter çıkarmak ve kaynak oluÅŸturmakla geçti. Çarşıbaşı’na dair bir aidiyet duygusu yaratmak istiyoruz. Onların Çarşıbaşı’nın geleceÄŸi olacağına inanıyoruz.

-BaÅŸka ne gibi projeleriniz var?

Usta: Hasta, yaÅŸlı ve engelliler baÅŸta olmak üzere ihtiyaç sahibi herkese ve spor kulüplerimize destek vermeye çalışıyoruz. Yönetim kurulunda bir kadın kooperatifi kurma kararı aldık. Yöremize ait ne varsa onların üretilmesi, pazarlanmasıyla ilgili çok yararlı olacağını düÅŸünüyoruz. Yine yönetim kurulu kararıyla federasyonumuza ait bir iktisadi iÅŸletme kurduk. Bu kurumlarla birlikte ilçemizin tanıtımına, kültürüne katkı yapacağız. Fındığımızı, keÅŸan bezimizi, balığımızı, ekmeÄŸimizi, tereyağımızı, kadınlarımızın pazarlara getirdiÄŸi ürünleri dışarıya pazarlama gayretinde olacağız.

BaÅŸkan söz verdi, ancak…

-Mekân konusu?

Usta: Ä°lçe belediye baÅŸkanımızla görüÅŸtük. Ana yol kenarında, terminalin hemen yanında atıl vaziyette duran eski bir düÄŸün salonu var. Bizim için çok ideal bir yerdi. BaÅŸkanımız önce bize verebileceÄŸini söyledi. Ancak üç-dört ay geçti, henüz bir sonuca ulaÅŸamadık. Geçenlerde yine görüÅŸtük, bu sefer baÅŸkan o mekân için baÅŸka projeleri olduÄŸunu söyledi.

İskofyaspor çocuk etkinliği

-Yani önce projesi olmadığını, sonra da olduÄŸunu mu söyledi?

Usta: Evet. Terminalin yanında olduÄŸu için gelen geçen tur operatörlerinin, otobüslerin, yolcuların mola verdikleri bir yerde ilçemize ait tüm deÄŸerleri görebilecekleri ve satın alabilecekleri bir yerdi. Hâttâ projemizden Trabzon BüyükÅŸehir Belediye BaÅŸkanımıza da bahsettik. Çok anlamlı ve deÄŸerli buldu. Hayata geçmesi halinde destek vereceÄŸini söyledi. Kısacası halen sonuç alabilmiÅŸ deÄŸiliz. Olursa federasyonumuza düzenli gelir kaynağı temin edecek ve her sene bağış toplamaktansa buradan öÄŸrencilerimize burs vereceÄŸiz. Sayın baÅŸkan bize burayı vermezse umarız ki daha deÄŸerli bir proje için kullanılır. Biz de o takdirde federasyon olarak onları destekleriz, belediyemizin yanında oluruz. Yani biz belediye baÅŸkanımıza buradaki projeyi birlikte de yapabiliriz dedik. Siz yapın biz destek verelim dedik. Önemli olan ilçemize bir müze kazandırılması. Yol üzerinde olması da büyük bir avantaj ve satış imkânları getirecek. Sadece mekâna gelip gidenlere deÄŸil internet üzerinden de satış planlıyorduk. Böyle düÅŸünürken biraz hayal gibi görünüyor ama biz baÅŸlarken de kasamızda bir lira yokken üç aylık bir süreçte 260 öÄŸrenciye burs veren bir organizasyon kurabildik. Demek ki önce inanmak gerekiyor. Biz inanarak yola çıktık. Bize bu güveni gösteren ve bu görevi veren Çarşıbaşı’ndaki STK’larımıza, esnaf odası baÅŸkanlığına, ziraat odası baÅŸkanlığına, spor kulüplerine, keÅŸan derneÄŸine, muhtarlar derneÄŸine, eÄŸitim derneÄŸimize, kaymakamlığımıza ve destek olan herkese çok teÅŸekkür ediyorum.

Ä°skofyaspor’un büyük etkisi oldu

Çarşıbaşı’nda bir Ä°skofyaspor gerçeÄŸi var.

Usta: Üç yıl önce Çarşıbaşı’nda genç arkadaÅŸların bir araya gelerek oluÅŸturdukları bir sivil toplum kuruluÅŸudur. Federasyonumuzun da üyesidir. Gençlere ve çocuklara yönelik çok güzel aktiviteler yaptılar. Kitap okuma kampanyaları bunlardan biri. Ä°skofyaspor Türkiye Kadınlar 2. Voleybol Ligi’nde mücadele etmektedir ve bugün kendi branşında Trabzon’un tek temsilcisidir. Geçen yıl ÅŸampiyon oldular ama play offta takıldılar. Belediyemizin de büyük desteÄŸi var, kulübe bir mekân tahsis ederek sporcuların kalabileceÄŸi bir misafirhane haline getirdiler. En baÅŸta sordunuz; federasyon teÅŸebbüsü için Çarşıbaşı’na gidiÅŸimizdeki en önde gelen faktörlerden biri Ä°skofyaspor’un yarattığı enerjidir. Çünkü Çarşıbaşı gibi geri kalmış bir ilçede arkanızda siyasetin ya da bir iÅŸ adamının desteÄŸi olmadan 150-200 genci bir araya getirmek çok önemliydi. Ä°lçemizin aydınlık yüzü oldular. Çarşıbaşı merkezde çınar aÄŸacının altında 60-70 çocukla kitap okuma kampanyası yapmanın çok önemli olduÄŸunu düÅŸünüyorum. Åžu anda ÅŸan dersi, flüt dersi gibi fikirlerimiz var. Trabzon’da faaliyet gösteren Kültür-Sanat DerneÄŸi var. Onlarla temasa geçtik. Çarşıbaşı’na gelerek gençlerimizle ilgili çeÅŸitli etkinlikler yaptılar. Ayrıca yapmayı düÅŸündüÄŸümüz “Köyde Åženlik Var” adlı bir projeyle oradaki gençlerimizi kitap, tiyatro, eÄŸitim, internet ve baÅŸka alanlarda aktif kılmak istiyoruz.

-Çarşıbaşı Modeli diyorsunuz.

Usta: Çarşıbaşı Modeli bir sivil toplum kuruluÅŸunun ne olması, ne yapması, nelerle uÄŸraÅŸması gerektiÄŸi konusunda örnek bir modeldir.

Bu modelin özeti nedir? Çarşıbaşı gibi küçük bir ilçede, 23 mahallemizde hiçbir siyasi ayrım yapmadan bütün STK’ları bir araya getirerek, baÅŸta gençler olmak üzere halk yararına iÅŸler yapmaktır. Hem ilçemizi tanıtıyoruz, hem ilçemizin deÄŸerlerine sahip çıkıyoruz, eÄŸitime destek veriyoruz. Yeni projelerimiz var. Bu giriÅŸimin Türkiye’de bir örnek teÅŸkil etmesini arzu ediyoruz. Bütün siyasi partilerden destek alıyoruz, bunun baÅŸka bir örneÄŸi olduÄŸunu zannetmiyorum. Ekonomik konularda ÅŸeffaf davranıyoruz. Bütün siyasi partileri bilgilendiriyoruz.

Bülent ŞİRÄ°N

Henüz yorum yapılmamış.

* İşaretli tüm alanları doldurunuz.